-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)
-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:52169 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

ميان آنچه عرفان عرضه مي دارد با آنچه اسلام بيان كرده است چه نسبتي وجود دارد؟
عرفا مدعي هستند كه حقايق اسلامي را بهتر از ديگران كشف كرده اند ومسلمان واقعي آنها مي باشند. عرفا چه دربخش عملي وچه دربخش نظري همواره به كتاب وسنت وسيره نبوي وائمه واكابر صحابه استناد ميكنند.
ولي ديگران درباره آنها نظريه هاي ديگري دارند وما به ترتيب آن نظريهها را ذكر مي كنيم.
الف . نظرية گروهي از محدثان وفقهاي اسلامي . به عقيدة اين گروه ، عرفا عملاً پايبند به اسلام نيستند واستناد آنها به كتاب وسنت، صرفاً عوام فريبي وبراي جلب قلوب مسلمانان است وعرفان اساساً ربطي به اسلام ندارد .
ب. نظرية گروهي از متجددان عصر حاضر. اين گروه كه با اسلام ميانة خوبي ندارند واز هر چيزي كه بوي « اباحيت » بدهد وبتوان آن را به عنوان نهضت وقيامي در گذشته عليه اسلام ومقررات اسلامي قلمداد كرد به شدت استقبال مي كنند ، مانند گروه اول معتقدند كه عرفا عملاً ايمان واعتقادي به اسلام ندارند بلكه عرفان وتصوف نهضتي بوده از ناحية ملل غير عرب بر ضد اسلام وعرب ، درزير سرپوشي از معنويت .
اين گروه با گروه اول در ضديت ومخالفت عرفان با اسلام وحدت نظر دارند واختلاف نظرشان در اين است كه گروه اول اسلام را تقديس مي كنند وبا تكيه به احساسات اسلامي توده مسلمان ، عرفا را « هو » وتحقير مي نمايند ومي خواهند به اين وسيله عرفان را از صحنة معارف اسلامي خارج نمايند ، ولي گروه دوم با تكيه به شخصيت عرفا – كه بعضي از آنها جهاني است – مي خواهند وسيله اي براي تبليغ عليه اسلام بيابند واسلام را « هو » كنند كه انديشه هاي ظريف وبلند عرفاني در فرهنگ اسلامي با اسلام بيگانه است واين عناصر از خارج وارد اين فرهنگ گشته است . اسلام وانديشه هاي اسلامي در سطحي پايين تر از اين گونه انديشه هاست . اين گروه مدعي هستند كه استناد عرفا به كتاب وسنت صرفاً تقيه واز ترس عوام بوده است ، مي خواسته اند به اين وسيله جان خود را حفظ كنند .
ج. نظرية گروه بي طرفها . از نظر اين گروه ، در عرفان وتصوف خصوصاً در عرفان عملي وبالاخص آنجا كه جنبة فرقه اي پيدا مي كند ، بدعتها وانحرافات زيادي مي توان يافت كه با كتاب الله وبا سنت معتبر وفق نمي دهد ، ولي عرفا، مانند ساير طبقات فرهنگي اسلامي ومانند غالب فرق اسلامي، نسبت به اسلام نهايت خلوص نيت را داشته اند وهر گز نمي خواسته اند بر ضد اسلام مطلبي گفته وآورده باشند . ممكن است اشتباهاتي داشته باشند ( همچنانكه ساير طبقات فرهنگي مثلا متكلمين ، فلاسفه ، مفسرين ، فقها اشتباهاتي داشته اند ) ولي هرگز سوء نيتي نسبت به اسلام در كار نبوده است .
مسالة ضديت عرفا با اسلام از طرف افرادي طرح شده كه غرض خاص داشته اند ، يا با عرفان ويا با اسلام . اگر كسي بي طرفانه وبي غرضانه كتب عرفا را مطالعه كند ( به شرط آنكه با زبان واصطلاحات آنها آشنا باشد ) اشتباهات زيادي ممكن است بيابد، ولي ترديد هم نخواهد كرد كه آنها نسبت به اسلام صميميت وخلوص كامل داشته اند .
ما نظر سوم را ترجيح مي دهيم ومعتقديم عرفا سوء نيت نداشته اند . در عين حال لازم است افراد متخصص ووارد در عرفان ودر معارف عميق اسلامي ، بي طرفانه در بارة مسائل عرفاني وانطباق آنها با اسلام بحث و تحقيق نمايند .

مجموعه آثار شهيد مطهري ج14 ـ خدمات متقابل اسلام و ايران صفحه: 551 الي 553
شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.